Official Page

Followers

Friday, October 26, 2012

Suami Tauladan dan Isteri Pilihab dalam Islam

Kebahagiaan itu kekal bahagia jika ada tolak ansur

Berikut adalah Ciri-ciri Calon Pilihan Suami Yang Baik Menurut Islam

1. Yang berkemampuan sebagaimana hadis Nabi Riwayat Ahmad Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah yang bermaksud:

"Wahai permuda-pemuda; barang siapa diantara kamu bernikah, maka hendaklah ia bernikah, yang demikian itu amat menundukkan pandangan dan amat memelihara kehormatan, tetapi barang siapa yang tidak mampu, maka hendaklah berpuasa kerana puasa itu menahan nafsu." Mampu yang dimaksudkan, berupaya menyediakan tempat tinggal, saraan hidup yang kebiasaan, serta pakaian untuk menutup aurat. Seperti memberi makan dengan apa yang dia(suami) sendiri makan, memberi pakaian dengan apa yang dia sendiri pakai. Bukan bermaksud memberi pakaian lelaki kepada isterinya, tetapi taraf kualiti sesuatu itu, yang diperuntukkan untuk dirinya, itulah yang diperuntukkan untuk isterinya juga. Maknanya lelaki yang bertanggung jawab. Perkara-perkara ini wajib dilaksanakan suami dan kegagalan menyempurnakannya boleh mendatangkan kesan buruk dan mudah berlaku perceraian.

2. Tidak Dayus, sanggup menjadi pembela isterinya. Boleh dijadikan sebagai ganti ayah bonda. Sanggup melindungi wanita daripada segala bahaya dan kecelakaan yang menimpa kerana apabila seorang wanita rela dinikahi, bererti ia rela melepaskan dirinya daripada ayah bonda yang selama ini menjadi tempat pergantungan hidup. Kini berpindah kepada lelaki yang bakal menjadi suaminya.

3. Pandai menjaga darjat diri dan menepati janji, apabila berkata dikota dan diamalkan. Selain daripada itu suami yang baik akan sentiasa mengajak isteri ke arah kebaikan, menjauhkan yang mungkar dan mendahului perbuatan itu.

4. Berkebolehan didalam urusan rumahtangga. Kebolehan memasak, menjahit juga membasuh akan membantu kerana lelaki yang biasa membuat kerja begini, tidak akan membebankan isterinya membuat kerja rumah sekiranya isteri tiada kemampuan. Bukan dari jenis lelaki yang tidak bertimbang rasa, yang sentiasa memerintahkan isterinya itu dan ini tanpa mengira isterinya sakit atau kepenatan.(Bukan juga jalan kepada isteri itu untuk mengsambil lewakan layanannya kepada suami itu.)

5. Mempunyai penuh kepercayaan kepada perempuan dan tidak mudah bersangka buruk. Biasanya apabila suami bertugas mencari nafkah maka isteri akan menjaga segala amanah harta dan anak di rumah. Sekiranya suami tidak mempunyai kepercayaan kepada isteri, ini bererti suami akan sentiasa menyangka buruk.

6. Rajin, berpemikiran luas dan tidak memakan harta perempuan. Lelaki begini adalah ciri-ciri lelaki yang tidak pemalas, inginkan kemajuan serta tidak mengharapkan titik peluh isteri. Allah sangat tidak menyukai manusia yang hanya bertawakal dan menyerah diri tanpa usaha sedangkan kejayaan dicapai melalui usaha. (Sebenarnya secara peribadinya saya tidak berapa setuju dengan pendapat ini, kerana saya pernah berjumpa dengan kisah ini:[ Khadijah ra. membuka isi hati kepada suaminya dengan ucapan: "Wahai Al-Amiin, bergembiralah! Semua harta kekayaan ini baik yang bergerak maupun yang tidak bergerak, yang terdiri dari bangunan-bangunan, rumah-rumah, barang-barang dagangan, hamba-hamba sahaya adalah menjadi milikmu. Engkau bebas membelanjakannya ke jalan mana yang engkau ridhoi !"

Dan sebagaimana Firman Allah SWT yang bermaksud: "Dan Dia (Allah) mendapatimu sebagai seorang yang kekurangan, lalu Dia memberikan kekayaan". (Adh-Dhuhaa: 8)] Dan seperti yang kita ketahui juga Khadhijah ra. telah menghabiskan hartanya demi membantu suaminya(Rasulullah s.a.w) dalam menegakkan Islam ini. Mungkinlah pendapat ‘memakan harta perempuan’ disini adalah sepertinya seorang suami yang tidak melakukan apa-apa dengan bersenang-senangan semata-mata. Dan menghabiskan harta isterinya dalam jalan sia-sia dan syahwat pula.)

7. Mudah memaafkan. Sifat ini adalah sebahagian daripada sifat terpuji Rasullah ketika menegakkan agama Islam. Oleh itu suami bertanggungjawab sepenuhnya kepada isteri dan anak.

8. Datang daripada keturunan orang yang baik-baik lagi rajin beribadah. Mempunyai akhlak dan budi bahasa mulia serta sangat menghormati orang tua, berpegangan agama lagi rajin beribadah dan tidak berpenyakit keturunan seperti gila atau penyakit merbahaya yang boleh membawa kepada kesengsaraan hidup.

Inilah serba sedikit pendapat-pendapat yang sempat saya kumpulkan. Tetapi apa yang lebih utama dari segala hujah itu tadi ialah Agamanya. Pilihlah yang beragama dan teguh dengan pegangan Islam ini. Tidak mengapa jika calon suami itu terkurang sedikit dari segi keduniaannya, tetapi lebih dari segi agamanya. Namun dalam mencari cirri-ciri suami yang baik itu, mari kita lihat juga ciri-ciri isteri yang baik itu bagai mana pula. Kerana tidak adil mengharapkan Allah menjodohkan kita dengan seorang lelaki yang baik akhlaknya sedangkan diri kita sendiri sangat memandang mudah pula pada yang demikian. Kerana Allah akan menjodohkan kamu sesuai dengan dirimu sendiri itu bagaimana.

surah An-Nur ayat 3, “Lelaki yang berzina tidak dinikahi melainkan dengan perempuan yang berzina atau perempuan musyrik dan perempuan yang berzina itu tidak dinikahi melainkan dengan lelaki yang berzina atau lelaki musyrik. Demikian itu terlarang kepada orang yang beriman.”

Ciri-ciri isteri solehah

- Mengakui dan menerima kenyataan bahawa suami ialah ketua di dalam kepimpinan keluarga sesebuah rumah tangga.

Tiada siapapun boleh menyangkal bahawa suami telah diberikan kelebihan satu darjah daripada isteri.

Satu kurniaan Allah yang meletakkan suami bertanggungjawab menjaga serta mengawal keselamatan dan kesejahteraan perjalanan hidup keluarganya di dunia dan di akhirat serta suami wajib memberi nafkah isteri dan anak-anaknya.

Firman Allah: Kaum lelaki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka (lelaki) atas sebahagian yang lain (wanita), dan kerana mereka (lelaki) telah menafkahkan sebahagian daripada harta mereka. (An-Nisa: 34).

- Memberi keutamaan hak suami kerana bagi seorang isteri tidak ada hak yang lebih utama kepadanya selain hak suami.

Aisyah r.a. pernah bertanya kepada Rasulullah mengenai hak siapakah yang lebih utama diberikan oleh seorang isteri. Rasulullah s.a.w. menjawab, suaminya. Apabila ditanya mengenai hak siapakah yang lebih utama diberikan oleh suami. Baginda menjawab, ibunya. (Hadis riwayat Hakim).

- Bersifat amanah iaitu menjaga maruah diri sendiri sebagai isteri dan menjaga maruah suami terutama di dalam perkara-perkara rahsia peribadi dan rumah tangga. Isteri ialah orang yang paling hampir kepada suami yang tahu segala kekurangan dan kelemahan suaminya. Membuka rahsia suami atau menyebarkannya akan menjejaskan kewibawaan suami, sekali gus menggugat keharmonian rumah tangga kerana suami telah hilang kepercayaan terhadap isteri. Iaitu menjaga aurat suaminya. Aurat itu bermaksud sesuatu perkara berkaitan dengan suaminya, jika diketahui oleh orang lain ia boleh mendatangkan ‘aib.

- Bijaksana mentadbir harta benda suami tanpa membazirkannya. Jangan meminta sesuatu yang di luar kemampuannya kerana hal yang demikian akan menyebabkan tekanan dan ketegangan di dalam kehidupan suami.

- Sentiasa bersedia untuk menggembirakan hati suami, sama ada dengan tingkah laku yang menawan, tutur kata yang menjadi penawar serta perhiasan diri zahir dan batin.

Rasulullah s.a.w. bersabda: Tiada faedah yang paling baik diperoleh seorang mukmin (suami yang beriman) selepas bertaqwa kepada Allah azza wa jalla selain isteri yang solehah. Apabila suami menyuruhnya, ia mentaatinya. Jika suami memandangnya ia menggembirakan hati suaminya. Sekiranya suami bersumpah, ia memenuhi sumpah suaminya itu. Apabila ia keluar kerana bertugas atau berjuang, ia menjaga maruahnya dan maruah suaminya serta menjaga harta benda suaminya dengan cara berjimat cermat membelanjakannya. (Riwayat Ibnu Majah).

Isteri wajib mentaati perintah suaminya selagi ia tidak bertentangan dengan kehendak Islam. Tetapi sayangnya ramai di kalangan suami yang menyalahgunakan pengertian taat ini. Mereka mengambil kesempatan untuk membebankan isteri dengan pelbagai hal yang tidak wajar. Seperti contohnya, meminta isteri yang berpuasa dibulan Ramadhan menghidangkan makanan kepadanya pada siang hari(hanya satu contoh).

- Berusaha menambah ilmu pengetahuan dan mempertingkatkan nilai-nilai akhlak yang murni supaya sejajar dengan petunjuk yang diarahkan oleh Islam mengenai sahsiah seorang isteri yang seharusnya dipilih oleh suami.

Sabda Rasulullah s.a.w., Seorang wanita itu dinikahi kerana salah satu daripada sifat-sifat utamanya; kejelitaannya, hartanya, akhlaknya dan agamanya. Hendaklah kamu memilih wanita yang memiliki agama dan akhlak, kamu akan beruntung kelak. (Riwayat Ahmad).

- Mempunyai sifat redha, yakin diri serta tawakal kepada Allah untuk menghadapi sebarang masalah dan cabaran hidup berkeluarga selaras dengan firman Allah, Bergaullah dengan isteri-isteri kamu menurut cara yang wajar dan baik. Sekiranya kamu berasa tidak senang disebabkan perangai mereka, bersabarlah mungkin dalam perkara yang kamu tidak suka itu Allah menjadikan kebaikan yang banyak. (An-Nisa: 19).

Walaupun ayat ini ditujukan kepada suami, pengajaran yang terkandung amat perlu menjadi panduan kepada para isteri. Setiap orang hendaklah menyedari hakikat bahawa tiada seorang pun yang cukup sempurna dalam segala aspek. Oleh kerana itu kita perlu berusaha memperbetulkannya dan menyelesaikannya.

Rasulullah memberi panduan, Janganlah seorang suami yang mukmin membenci isteri yang mukminah disebabkan tingkah lakunya. Jika ia tidak berkenan kepada satu daripada tingkah lakunya, tentu masih ada tingkah lakunya yang lain amat disenanginya. (Hadis sahih).

- Membantu dan menolong suaminya agar menjadi anak yang sedia berbakti kepada kedua-dua ibu bapanya, lebih-lebih lagi ibunya yang telah lanjut usia, uzur dan miskin kerana tanggungjawab anak lelaki lebih berat dan lebih utama terhadap kedua-dua ibu bapanya.

- Bersedia menjadi penyokong kuat kepada perjuangan suaminya iaitu perjuangan yang tidak menyimpang dari garis-garis yang dibenarkan oleh Islam.

Sabda Rasulullah s.a.w., Allah memberi rahmat kepada seorang isteri yang jika ia bangun malam dan solat, ia membangunkan suaminya supaya sembahyang bersamanya. Tetapi sekiranya suaminya enggan, direnjiskan air ke muka suaminya dengan penuh kasih sayang.

- Berusaha menjadi ibu yang baik, bertanggungjawab mendidik dan mengasuh anak-anaknya menjadi baik dan dapat melaksanakan hukum-hakam agama, berakhlak mulia sehingga menjadi teladan kepada orang ramai.

Inilah sebahagian daripada sahsiah isteri yang seharusnya ada pada setiap wanita untuk mencapai kesempurnaan hidup berkeluarga dan mendapat keredhaan Allah yang diharapkan oleh setiap suami seperti doa Nabi Daud a.s.: ``Ya Allah, aku mohon kepada-Mu dikurniakan seorang isteri yang solehah, yang dapat membantuku menyelesaikan urusan duniaku dan urusan akhiratku.''

Dan hayatilah ini wahai para lelaki, para suami dan bakal-bakal suami.

Diriwayatkan bahwa seorang pemuda datang ke rumah Umar bin Khatthab Radhiallahu 'anhu hendak mengadukan keburukan akhlak isterinya. Maka dia berdiri di depan pintu menunggu Umar keluar. Lalu dia mendengar isteri Umar bersuara lantang pada suaminya dan membantahnya sedangkan Umar diam tidak membalas ucapan isterinya. Pemuda itu lalu berbalik hendak pergi, sambil berkata : "Jika begini keadaan Umar dengan sifat keras dan tegasnya dan dia seorang amirul mukminin, maka bagaimana dengan keadaanku ?".

Umar keluar daripada rumahnya dan melihat ada orang beredar dari rumahnya lalu memanggil pemuda itu dan berkata : "Apa keperluanmu wahai pemuda ?" Dia menjawab : "Wahai Amirul Mukminin, pada mulanya aku datang hendak mengadukan keburukan akhlak isteriku dan sikapnya yang membantahku. Lalu aku mendengar isterimu berbuat demikian, maka aku pun kembali sambil berkata :"Jika demikian keadaan amirul mukminin bersama isterinya, maka bagaimana dengan keadaanku ?" maka Umar berkata : "Wahai saudaraku. Sesungguhnya aku bersabar atas sikapnya itu kerana hak-haknya padaku. Dia yang memasakkan makananku, yang membuatkan rotiku, yang mencucikan pakaianku, yang menyusui anak-anaku dan hatiku tenang dengannya dari perkara yang haram. Kerana itu aku bersabar atas sikapnya". Pemuda itu berkata : "Wahai Amirul Mukminin, demikian pula isteriku". Berkata Umar "Bersabarlah atas sikapnya wahai saudaraku ..." [Kitab Al-Kaba'ir oleh Dzahabi hal. 179]

Penentangan seorang isteri itu terhadap suaminya adalah berkaitan dengan keyakinannya pada sesuatu yang mana ia mempunyai sumber dan ilmu pengetahuan mengenainya dengan jelas. Dan berhak dia berkeras yang pendapatnya itu lebih benar dari pendapat suaminya. Tidaklah pula wajib keatas suami itu untuk memta’atinya, hanya sekadar harus baginya. Tetapi jika ianya berkaitan dengan halal dan haram, sah dan batal pada sesuatu amal, maka wajiblah ia mengikutinya.

Dan kelongaran ini bagi pihak isteri pula bukanlah berkenaan menegakkan benang yang basah. Atau pendapat-pendapat yang datangnya dari kehendak dan dorongan nafsu semata.

(Gambar Pelik) Koleksi Kanta Lekap Yang Jarang Kita Lihat



Yang ini tak tau la jenis apa pulak dikelilingi oleh warna emas pada bahagian mata hitam.




Ini pula kanta lekap Nike MaxSight. Dikatakan kanta lekap ini mampu untuk hilangkan silau cahaya matahari. Betul ke tidak tidak tahu la…




Dalam banyak-banyak kanta lekap yang ini menarik perhatian saya. Kanta lekap ini berbentuk mata kucing. Elok-elok jadi manusia nak kucing.



Kalau nak nampak mata anda bercahaya boleh cuba pakai yang jenis macam ni. Mesti bersilau-silau mata anda.




Dalam senarai banyak-banyak ni rasanya kanta lekap ini yang paling pelik. Orang pakai kanta lekap nak memudahkan kalau pakai yang ni lagi menyusahkan nak buat kerja. Siap ada kristal terjuntai lagi.




Yang jenis ini sesuai kot kepada kaki-kaki bola boleh pakai pegi stadium tengok bola!
GOMO KELATE GOMO !!!!

NOTE: Sempat lagi promote bola sepak kalate.. HAHAHAHAHHAA

Contact Lense | Kanta Lekap



Panduan untuk pengguna kanta lekap

• Gosok dan sental kanta lekap anda sehingga bersih: sejak beberapa tahun kebelakangan ini, cecair cucian ‘tanpa sental’ semakin popular, tetapi kebanyakan pakar mata hari ini menyarankan penggunaan kembali teknik ‘sental dan bilas’.

• Penting untuk anda membersihkan kanta lekap setiap kali menyentuhnya. Jika menggunakan cecair kanta lekap serbaguna, titiskan beberapa cecair itu di telapak tangan anda sebelum meletakkan kanta lekap di tangan, kemudian sental selama 10 saat (bersamaan masa yang diambil untuk menghantar pesanan ringkas) pada kedua-dua kanta lekap itu. Cara sentalan adalah gerakan kedepan dan kebelakang, atas dan bawah.

• Bilas dengan cecair serba guna selama 5 saat pada setiap kanta lekap sebelum menyimpannya kedalam bekas yang diisi cecair serba guna yang baru dan rendamkan untuk sekurang-kurangnya 6 jam bagi memastikan cecair itu dapat membasmi kuman, membersih dan memastikan segala protein yang terbentuk dapat dihilangkan.

• Sentiasa mencuci kanta lekap anda dengan cecair yang betul, jangan gunakan air paip. Air paip mungkin mengandungi mikro-organisma yang boleh menakibatkan jangkitan mata. Sehubungan itu, kanta lekap tidak boleh bercampur dengan air paip. Bagaimanapun, satu kajian baru-baru ini menunjukkan lebih satu daripada 5 pungguna kanta lekap tidak tahu mengenai bahaya itu.

• Elakkan penggunaan kanta lekap dalam kolam renang dan ketika mandi. Kira-kira 70 peratus pengguna mengakui menggunakan kanta lekap ketika mandi. Risiko air paip atau air yang sudah dirawat terkena pada kanta lekap, menjadi semakin ketara apabila anda berada di persekitaran basah. Selain itu, anda perlu ingat mengenai bahaya bahan kimia yang digunakan di dalam air kolam renang serta risiko kehilangan kanta lekap.

• Jangan biarkan bekas kanta lekap menjadi punca jangkitan. Cuci bekas kanta lekap setiap hari dengan cecair serba guna dan menggantikan bekas itu setiap bulan atau 3 bulan sekali. Anggaplah bekas kanta lekap anda mempunyai tarikh luput. Kebanyakkan pengguna kanta lekap tidak mengendahkan dua perkara itu, malah ada juga yang tidak pernah mencuci bekas kanta lekap mereka. Pengguna kanta lekap juga perlu mengelak ‘menambahkan’ cecair baru tanpa mengosong atau mencuci bekas kanta lekap terlebih dahulu. Cecair yang telah digunakan mungkin telah mengandungi bakteria berbahaya. Yang boleh mengakibatkan jangkitan.

• Kanta lekap bukan satu produk kosmetik semata-mata, kerana ia sebenarnya adalah alat perubatan yang sensitive justeru anda perlu menumpukan lebih perhatian terhadap keselamatan mata.


Cara Pemakaian Kanta Lekap yang Betul.
Setelah membeli larutan serba guna yang sesuai, amalkan cara pemakaian kanta lekap yang betul.

Cuci dan keringkan tangan betul-betul sebelum memakai atau menanggalkan kanta lekap.
Gosok setiap permukaan kanta lekap perlahan-lahan selama sekurang-kurangnya 10 saat sebelum membilas dan menyimpannya di dalam larutan serba guna.
Selepas memakai kanta lekap, bersih dan biarkan bekas kanta lekap kering dengan sendiri.
Gantikan larutan serba guna di dalam bekas kanta lekap anda dengan yang baru setiap hari.
Gantikan bekas menyimpan kanta lekap anda sekali setiap tiga bulan.
Buangkan larutan kanta lekap yang tamat tempoh.
Jangan memakai kanta lekap melebihi masa ditetapkan.
Berhenti memakai kanta lekap jika mengalami simptom luar biasa dan dapatkan rundingan perubatan jika perlu.

NOTE : 
* buat entry ni sebab selalu sangat dah dengar orang jadi buta sebab kanta lekap..
* buat entry ni jugak sebab aku pengguna kanta lekap TEGAR !!! HAHAHAHA

Cinta: Cinta Sejenis Bersatu Atau Kerana Nafsu?


Sungguh Adam diciptakan untuk berpasang-pasangan sesama manusia iaitu Hawa. Bagaimana pula boleh menjadi hal cinta sejenis. Makin hari semakin risau dek harus pembangunan yang menonjolkan perlbagai jenis sosial.

Perasaan cinta dan sayang antara manusia memang bukan sesuatu yang boleh dipaksa. Namun, jika ada berputik cinta sejenis, abaikanlah dengan segera. Usah biar diri anda terjebak dengan perkara begini.


·         sungguh ia tidak bawa kemana-mana.
·         sungguh ia merugikan cinta dan air mata.
·         sungguh ia nafsu semata-mata.
·         sungguh ia dimurka Dia.
·         sungguh ia membawa derita.
·         sungguh ia cinta yang buta.
·         sungguh ia mainan dunia.
·         sungguh ia perkara sia-sia.

Cintailah seseorang yang halal bagi kita cintai. Namun, berkasih sayang sesama manusia mahupun sesama jantina masih dalam perbatasan yang betul Namun tidak dengan nafsu seks semata-mata mahupun keinginan berahi.

Jauhilah perkara yang sememangnya tidak diterima akal dan fikiran manusia dengan mencintai kaum sesama jenis dengan maksud yang lebih daripada mencinta fitrah ciptaan Dia. Sedia ada indah dan teratur.

Mudarat dan sengsara sememangnya menjadi penantian buat sang pencinta sesama jenis. Jika masyarakat menggelarkan mereka adalah manusia juga dan harus diterima masyarakat, tidak sama sekali oleh Dia. Dia melarang perkara ini.

Ikuti pada apa yang lebih kita perlu ikuti dan bukan dengan alasan tersendiri. Sungguh tiada satu pun matlamat yang boleh menghalalkan apa-apa bentuk cara. Ia semua kerana nafsu.



Cinta Bertepuk Sebelah Tangan


Bertepuk sebelah tangan juga difahami sebagai cinta sebelah pihak atau cinta yang tidak berbalas. Adalah lumrah dalam kehidupan, tidak semua perkara yang kita mahu akan menjadi milik kita. Begitu juga halnya dengan cinta. Tidak semestinya orang yang kita cinta akan mencintai kita kembali. Mengalami cinta yang bertepuk sebelah tangan sememangnya amat pedih. Silap haribulan, sakit jiwa dibuatnya.


Ada beberapa kategori cinta yang seringkali berakhir dengan bertepuk sebelah tangan.

Pencinta Rahsia
“Saya suka awak, tapi awak tak pernah tahu yang saya suka sangat-sangat kat awak”
Kasih sayang si pencinta rahsia terhadap insan yang dicintai tidak terluah menyebabkan golongan ini sering makan hati dan tidak kurang juga berendam air mata. Mungkin kerana memikirkan si dia yang tidak akan menjadi miliknya. Mungkin kerana sayu memikirkan dirinya yang tidak diendahkan. Namun begitu, acapkali kesengsaraan hati yang dirasa oleh golongan ini adalah kerana memikirkan persoalan sama ada si dia yang dicintainya secara rahsia turut menaruh hati kepadanya. Soalan misteri yang sukar dicari jawapannya selagi bergelar pencinta rahsia.

Cinta Ditolak
“Saya hargai kasih sayang awk terhadap saya, tapi maaf, saya tak boleh terima awak”
Bagaikan halilintar membelah bumi, ayat seumpama inilah yang tidak mahu didengar oleh setiap insan yang meluahkan perasaan cintanya kepada si dia yang menjadi pujaan hati. Namun begitu, jika diambil dari sudut positif, sekurang-kurangnya anda dah tahu jawapannya dan bolehlah meneruskan langkah kehidupan. Cinta ditolak bukannya bermakna hidup turut berakhir.

Cinta Pada Yang Sudah Berpunya
“Ingin kupetik kau menjadi suri hidupku, apakan daya dirimu sudah disunting kumbang yang lain”
Baru saja hendak mengenali si dia yang menjadi pujaan hati dengan lebih dekat, barulah anda tahu rupa-rupanya si dia sudah menjadi milik orang. Tentu kecewa dibuatnya. Walau bagaimanapun seeloknya lupakan saja cinta anda kerana sudah tentu anda tidak mahu menjadi perosak dalam sebuah rumahtangga. Pada permulaannya mungkin sukar, tetapi anda perlu kuat dan luaskan pemandangan anda. Bak kata orang, bunga bukan sekuntum, kumbang bukan seekor.

Cinta Pada Yang Tiada
“Aku sangka akulah yang paling menyayangi di dunia ini, namun Tuhan lebih sayang padamu”
Sedalam mana pun cinta kita sesama manusia, bila ajal jadi pemisah, tiada apa yang mampu kita lakukan. Mencintai si dia yang sudah pergi bertemu Ilahi sememangnya sakit. Setiap masa kita mencinta, merindu dan mendambakan hadirnya, tapi itu semua tidak mungkin akan terjadi di alam realiti. Kepada anda yang mencintai si dia yang sudah tiada, bangkitlah. Si dia yang anda nanti tidak mungkin akan kembali. Jika benar anda cinta padanya, hadiahkanlah doa dan lagukan kalimah ayat-ayat suci kepadanya. Namun begitu, ini tidak bermakna anda tidak boleh meneruskan kehidupan dan mencari kebahagiaan anda di dunia.

Kesimpulan
Walau dalam kategori apa sekalipun cinta tidak berbalas yang anda lalui, ingatlah bahawa sesungguhnya cinta kepada Tuhan adalah cinta yang paling agung dan sentiasa akan mendapat balasan dan kasih sayang dari-Nya. Kami dari Ayat-Ayat Cinta mendoakan agar warga pembaca yang cintanya bertepuk sebelah tangan mendapat kekuatan hati untuk meneruskan perjalanan. Masa depan adalah misteri, cinta sebenar untuk anda mungkin sedang menanti di hadapan. :)

If I Die Young [COVER]

Kali nie nak post video yang aku buat, lam video tu aku nyanyi lagu If I Die Young by Perry Band.
Aku nyanyi xder la best tapi boleh la nak buat hilang bosan time free time #Cewah !! HAHAHA


video

Aku Terima Nikahnya [NOVEL]


aku terima nikahnya?..haa?..siapa terima nikah ni?..sure laa lelaki yg sebut yea dak masa tok kadi baca akad tu!..siapa yg bernikah ni?..bila?..ngan siapa?..kat mana?..fuhh!..bnyk nye soalan!..mana satu nk jawab neh!!..help me!!..saya nk tahu!!..siapa nikah ni!!..

haha!..merepek je intro!..aku terima nikahnya ni pon tajuk buku jgak..novel trilogi dari penulis:  HASRIZAL ABDUL JAMIL..siapa daa pernah baca?..sama laa ngan saya!..tapi saya baca yg kecik tu je..saya xbeli lagi yg besar tu..

saya penah baca novel aku terima nikahnya..aku terima nikahnya 2: bercinta biar sampai ke syurga..dan aku terima nikahnya 3: murabbi cinta..semua saya penah baca..tapi saya belom miliki lagi bukubuku ni..saya nk beli buku ni!!..pastu saya nk beli buku yg besar tu jgak..AKU TERIMA NIKAHNYA..saya tengok buku tu ramai orang buat hantaran kawen..


saya nak belikan buku ini untuk 'Si Dye', bila baca sinopsis nye nampak menarik


AKU TERIMA NIKAHNYA....


Maksud "Aku terima nikahnya..."
Aku terima nikahnya si fulanah binti si fulan dengan mas kahwinnya RM...."

Apa yang tersirat disebalik lafaz ini ialah:

"Aku tanggung dosa-dosa si fulanah ini dari ibu bapanya, apa saja dosa yang dia buat, aku tanggung dan bukan lagi ibu bapanya tanggung dan aku tanggung dosa bakal anak-anak aku. Akulah orang yang bertanggung jawab dalam memberinya nafkah zahir dan batin, memberinya ilmu dunia akhirat dan juga bertanggung jawab memegang tanganya bersama-sama berlari bertemu-Mu Allah. Aku juga sedar, sekiranya aku gagal dan aku lepas tangan dalam menunaikan tanggung jawab, maka aku fasik, suami yang dayus dan aku tahu bahawa nerakalah tempatku akhirnya dan malaikat Malik akan melibas aku sehingga pecah hancur badanku. Akad nikah ini bukan sahaja perjanjian aku dengan si isteri dan si ibu bapa isteri tetapi ini adalah perjanjian terus kepada Allah"

Berat sungguh beban yang bakal dipikul oleh seorang suami. Nasihatilah isteri kamu. Taatilah suamimu, wahai! isteri... (Peringatan utk diriku juga yang bakal menjadi seorang isteri)

Eid-Adha 2012

Bila umur semakin meningkat. kemeriahan hari raya semakin berkurang kan? tak sama mcm kita kecik3 dulu, time tu mmng happy , gembira . sbb atok nenek masih ada, tapi sekarang nie masing3 dh meninggal dunia, kita yang dah dewasa ni la plak yang harus jadi ketua. 

Hari raya Aidiladha untuk tahun nie agak simple. mcm biase bangun pagi. sblom sembahyang raya, oegi ke kubur arwah nenek belah abah dibesut lepas tu baru bsiap3 nk pegi smayang raya. Selesai sahaja sembahyang raya, bsiap3 plak nk balik Tanah Merah, kampung belah Mama. Macam biase jgak jalan raya time hari raya kan, JEM !! huhuhuhu.. 

sesampai nye di Tanah Merah, anak3 saudara pon ramai so, t'pksa la melayang kerenah dan ragam yang masing3 mmpunyai pelbagai perangai, Tapi menghiburkan hati juga walaupon agak serabut ngn kerenah diorang tu.. HAHAHAHA #tapi xpew, sbb aku nie jnis yang agak suka dengan kanak3 walaupon kadang3 tu selalu bagi penampar kat bdak3 tu (Gurau jeeee) Heeeeee.............

Raya Haji untuk tahun nie, abah aku yang Qurban sbb taon lepas Mama yang Qurban, mcm taon lepas penyembelihan lembu di lakukan dibelakang umah di Kok Lanas, time penyembelihan tu lah yang paling di nantikan oleh budak3 t'masuk jgak org3 tua mcm aku nie (aku nie dh tua ke?) . Walaupon, ramai orang yang datang pada hari tu, tpi hanya saudara3 je la yang datang, agak gembira sbb dapat berkumpul dengan saudara3, tambah3 plak bila saudara yang datang bawak anak3 kecik, pada hari itu jgak lah keje aq sebagai BabySitter (glemer x?). Aku nie mmng suka ngn bdak2 tambahan plak bdak3 pon suka ngn aku, so itu satu kelebihan la jgak..

(dah melalut plak aku nie ke BabySitter)

Bila dah selesai penyembelihan lembu tu, masing3 sibuk la untuk menguruskan lembu itu untuk dibahagikan kepada sesiapa yang Qorban la..

Sekitar majlis penyembelihan lembu... HHEHEHEHE


Hurmm... xder yang menarik pon pasal hari raya haji tahun nie, mngkin stakat ini je kot coretan pada kali ini.. See Ya !!

NOTE: Glemer uolssss LEMBU bleh masuk blog...

Wednesday, October 24, 2012

Shoot @Taman Tengku Anis






Its maybe our last semester . But it is not our last moment together

Pada June 2010 aku mula mendaftarkan diri di UiTM Machang, maka disanalah b'mula nya hidup sebagai Mahasiswa, di sana aku belajar erti hidup, erti persahabatan & banyk lagi telah mengajar aku..
Pejam Celik Pejam Celik dah 3 taon aku stdy kat sane mksudnya dh tamat pengajian aq d UiTM Machang tu. Begitu cepat masa blalu, sedar x sedar aq ngn kawan3 d UiTM Machang tu harus berpisah. Tiada lagi suasana belajar di UiTM Machang, tiada lagi suasana lepak b'sama kawan3 di UiTM Machang. Kalau diikutkan hati, air mata dh kering untung meninggalkan kawan3 , suasana , kenangan , lecturer , makcik Cleaner , Pak Gurd (yg selalu saman org) & smua yg ada disana.
Semester 1 - Semester 5 bgitu bnyak kenagan n memori yang tersimpan dan x akan dilupakan sampai bila-bila :')


time nie mase berjogging rmai3 lam UiTM

 First Pic Class time semester 1


Bday Party kt Tasik






Aku akan ingt korang smpai bila2 !!

"Its maybe our last semester . But it is not our last moment together" <-waaaa !! nangis baca statement nie :(

Eid-Fitri 2012

Hola-hola uolsss sekalian, slepas lama bersunyi-sepi ngn blogging, tetibe rasa nak update blog, naseb baik masih remember ingt password blog ni time nk log in tdi.. Tahun ni hari raya sambut kt Besut, Terenganu di kediaman tercinta Anggerik Villa (glemer uolss nama rumah) :P





Tuesday, March 27, 2012

REVOLUSI handphone yang pernah aku guna..!!


"sy mula menggunakan Handset atau lebih glemer Telefon Bimbit pada usia 12 tahun! Biasela bdak3 baru belajar nk mnggunakan Handphone, bgi telefon CAP AYAM pon nak (terima jer seadanya)....."

"Berbalik kpd Handphone yg mula2 sekali atau FIRST TIME yg sy dpt dari ayah saya adalah :-

Nokia 8520-Butterfly

"Pergghhh....first time dpt handphone nie mmng xlepas dari genggaman tangan ku ini.." sayang sngt3 time tu!
"tapi bila dah mula bosan pakai telefon tu... mula lah gatal3 nak tukar telefon lain...
"masa tu sy Tingkatan 1.. so pujuk3 la my dad ckp "nak tukar handphone" pujuk punya pujuk akhirnya b'jaya jgak pujukan itu... hahahaha !!

"Akhirnya abah upgrade ckit beli handphone model :-
Nokia 2300

"well korang sndiri tahu kan mcm ner bila dpt handphone baru! mmng xlepas dari gengaman! hahaha!
tapi itu hanya sementra...

"Bila masuk jer Tingkatan 2 nak tukar handphone lain plak.....& model handphone itu :-

Nokia 3220

"sy rindu sngt ngn handphone nie!! Rasa menyesal pon ada jgak sbb jual handphone ni tpi handphone nie xpkai memory so xleh simpan lagu3 n gambar3 bnyak sangt...
"that why sy mngambil kputusan plak utk jual handphone nie & mmbeli handphone yg ada memory...

"Model handphone tersebut adalah :-

Nokia 3650

"sy beli handphone nie sbb- satu dye pakai memory & time tu kan handphone nie d pnggil 'handset Sembilu' sbb tu la sy beli handphone nie...
"well sy kan pengikut fesyen3 handphone... har..har...har....

Seterusnya handphone tu buat hal... tiba3 memory card masalah! beli memory baru pon still xleh jadi 'Memory Corrupted'...
sO sy amek kputusan utk menjualkan nya....

"Time tu sy Tingkatan 3 & mncari handphone mmber3 yg diorang nak jual! ada la time tu classmate sy 'Semek' nak jual handphone Model :- 

Motorola L6

"dan p'kara yg sama b'laku ! bila dpt bnda baru terus xlepas dari gengaman...
"function handphone nie best jgak la...sbb dye nipis n speaker pon ok jgak la...
"sempat pkai 2 bln jer handphone nie sbb tiba3 Unty dari KL call! dye bgthu dye nk jual handphone model motorola jgak dgn harga yg murah!
Model nye adalah :-

Motorola V3

"mmng time tu Model Motorola yg ngah hangat org pakai !! so sy pon apa lagi terus la pujuk my dad utk beli handphone nie ! susah weh nk dpt handphone nie ngn harga murah dah la time tu handphone nie ngah femes!
"akhirnya b'jaya gak la sy pujuk my dad utk beli handphone nie ! yeay !! hehehe....

"bila dh lama pakai handphone nie mula lah dtg balik perangai gatal nak tukar handphone lain plakk!! hahaha... *manusia xpernah bersyukur :p

Time tu masa sy masih Tingkatan 3 & akhir tahun sy jual handphone motorola V3 tu & beli handphone :-

Nokia N-Gage QD

"Perghhhh !! pakai phone nie best sngt sbb bleh maen game puas2 !! hahaha....
tpi kjap jer pakai phone nie sbb tiba3 terpadam ngn sndiri n bila nk switch on xhidup3 & amek kputusan anta kat kedai tpi tauke kedai phone tu pon ckp phone ada msalah klau nk baiki! mngkin pakai bnyk duit plak..
So last2 skali aku amek kputusan utk jual jer phone nie !!

"selepas jer jual phone N-Gage tu ! time tu sy rasa kolot sngt sbb kna pkai phone model :-

Nokia 1110

"huhuhuhu !! sy pkai phone nie dari Tingkatan 4 sehingga la Tingkatan 5 !! & mngkin time tu jgak rezeki sy nk pakai phone lain ! sbb Abah beli phone baru utk dye & phone lama dye bagi sy pakai... hehehehe

Nokia 6680

"First timw dpt pakai phone yg ada 3G !! hahaha !! sy pkai lah phone nie smpai tamat Tingkatan 5 & sblom menunggu result SPM sy kena p PLKN ! & sy bawak la phone nie b'sama supaya senang utk ber-3G ngn Mama & abah !! hilang ckit rasa rindu tu ! hihihih

"korang tahu kan bila pegi PLKN dpt duit elaun RM450...
"selepas tamat jer PLKN sy pon beli la phone baru dgn duit tu! Model phone tu :-

Nokia E-66

"hehehehe !! rasa mcm femes sngt bila pkai phone yg slide ni !! hahaha !! 
tpi d sebabkan sy ni seorang yg agak kelam-kabut phone nie selalu jatuh..kadang3 terlepas dari tangan...
pannngggg !! melatun atas lantai !! hahaha !! so kesudahan nye phone ni rosak... Masih ada lagi smpai skang duk lam almari *simpan bt kenangan sbb beli ngn elaun PLKN !! hahahaha......

"time tu plak sy dh masuk UiTM & sy pakai smula phone nokia 6680 tu & bila ada duit lebih ckit sy beli phone model :-

Sony Enricsson Xperia X8

"phone nie perkenalkan oleh mmber UiTM sy 'Ayen' dye ckp phone nie ok jgak la.. so sy beli la phone nie..
*utk pengetahuan time tu first time pkai phone touch screen k !! hahaha....

'd sebabkan phone nie bnyk kisah tragedi yg b'laku.. sy jual phone nie kpd adik sy (Angah)

Seterusnya sy beli phone baru..... org puteh ckp more updated laa ckit !! 

Jeng3 Jeng3 !!!!!

The Only One I LOVE !!!

Blackberry Curve 8520 

"sy suka giler ngn BB nie !! mcm3 bleh bt !! nk update status FB !! nk search internet !! semua bleh laahh !!
saya rasa buat masa sekarang Mr.BB ni lah yg terbaik !!

"phone yg sy pkai sekarang adalah :-

                            
                              Untuk No Celcome *hehehe
 
               Untuk No Maxis


Kesimpula dari entry ni adlah !! selalu lah tukar handphone anda !! hahahahaaha..... :p































Mulut tempayan sebesar mana pun boleh dibuat penutupnya, tapi mulut manusia?

Betullah orang kata, mulut tempayan boleh ditutup, tapi mulut orang? Heck, even kolam renang punya saiz pun orang boleh buat la penutup dia, tapi mulut manusia yang kecik amat itu, tutup macam mana pun, tetap berbunyi kan?

Selalu juga kita dengar, kerana pulut, santan binasa, kerana mulut, badan merana. Tapi, bahana mulut orang tak berkaitan, tapi sibuk-sibuk nak berbunyi jugak tu la yang biasanya menokok tambah benda yang tak ada. Jenis spisis yang hanya tau mengadu domba mengambil kesempatan mengapi-api melaga-laga.

Spisis yang akan bertepuk sorak jika perlakuan laga-melaga itu menjadi kenyataan.

Dan kebiasaannya, spisis yang hanya tau bercakap ini juga la yang terpekik terlolong di belakang tabir mengomel itu-ini mengomplen macam-macam perkara. Tetapi bila dibuat perbincangan dalam satu situasi terkawal, mereka ini hanya diam membisu terkaku tersipu-sipu, mengharapkan orang-orang 'itu' sahaja berkata dan menyampaikan maksud mereka.

Nah, kenapa perlu kita dengar kepada orang begini? Orang yang kerjanya sendiri pun tidak betul, tapi sibuk mencari salah orang lain?

Abaikan sahaja. Penat mulut mereka, berhentilah nanti. 

Aku pegang satu benda je. Kalau nak kebenaran, tanyalah pada yang berkenaan. Jangan dengar atas angin, dan menokok tambah bagi menyedap cerita.

Mungkin hajat hendak menjadi direktor filem tidak kesampaian agaknya. Mungkin.


Adakah blog serius itu best ?


Sy cuba mendalami apakah maksud blog yang serius ini. Adakah betul blog yang serius adalah blog yang best dan paling best. Maksud perkataan serius atau serious dalam bahasa Inggeris adalah seperti berikut:-


Kamus Dewan Edisi Empat


sungguh-sungguh, benar-benar, tegas dan bukan main-main: ini suatu usaha yg murni dan sewajarnya diberi perhatian dan pemikiran secara bernas. Kalau dalam aspek blog adalah blog yang betul-betul, sungguh-sungguh, sangat-sangat, tidak main-main, yakin, pasti benar, tidak syak lagi dalam memberi fakta yang tepat dan boleh dipercayai.


Pada pendapat Anep la blog yang serius adalah blog yang mempunyai ciri-ciri berikut:-




1. Blog yang best untuk di baca


Yang pertama sudah tentu isi dan huraian yang menarik dan berkualiti adalah blog yang best untuk di baca. Kalau kita baca blog yang menarik dari segi susun atur blog dengan grafik yang menarik dan simple. Blog yang best mempunyai padanan warna yang tidak menyakitkan mata. Layout yang menarik, simple dan tidak penuh dengan widget.


2. Tajuk blog yang best


Tajuk yang menarik akan menarik pembaca membaca blog kita. Tajuk janganlah terlalu pendek. Sebaiknya 40 huruf yang selalu disarankan oleh sesetgh buku-buku yang pernah Anep baca.


3. Entry blog yang best
Entry yang berkualiti dan yang paling penting sekali ASLI akan menarik minat ramai membaca. banyak komen adalah petanda baik bahawa entry menarik kita menarik. Gaya penulisan author blog yang simple dan bersahaja. Biasanya dalam nada bercakap atau bahasa mudah kita berkomunikasi.


Gaya penulisan yang bersahaja, kemas, stright to the point dan mempunyai huraian yang lengkap. Author yang friendly dan tak berlagak. Gambar-gambar yang diletakkan mestilah kena dengan tajuk pada entry. Akhir sekali blog yang best memberi keseronokan kepada pelawat blog mereka. Paling penting adalah bukan dibuat – buat tetapi ikhlas.


4. Nama-nama blog yang best
Contoh nama blog yang best ramai juga yang setelah Anep baca dalam beberapa blog mmber3 dapati blog yang best tidak semestinya serius. Blog ada peminat masing masing. Ciri-ciri blog yang best adalah blog yang boleh menarik minat pembaca untuk berkunjung kali ke dua.


*tu cuma pendapat Anep jer la :) setiap blog ada kelebihan yg tersendiri kan.. hehehe :)